28 april 2010

Sprattel-robot

Det ritas många robotar här hemma hela tiden, varifrån fascinationen kommer vet jag inte. Men de är rätt roliga. Så här kommer nyaste varianten: en sprattel-robot. Limma arket på en bit papp, färglägg (med t.ex. akrylfärger som tål beröring), klipp ut och gör hål vid markeringarna med en hålstans. Fäst armar och ben till kroppen med påsnitar genom de nedersta hålen. Trä ett snöre genom de översta hålen i armarna, knyt fast tråden i armarna neråt-position. Samma med benen. Knyt hårda knutar. Fäst en ny tråd i armsnöret, fäst den sedan i bensnöret, och låt den fortsätta ner till ett handtag, som vi trädde en träpärla i. Gör en anordning så att den kan hängas på väggen.
Tips: fäst påsnitarna ganska löst, så att armar och ben faller ner i utgångsposition av sig själv.


8 kommentarer:

  1. For en fantastisk blogg!
    Takk for mye inspirasjon!

    SvaraRadera
  2. Men skoja. En sån vill jag ha!!

    Hoppas det är ok att jag länkar till dina fina beskrivningar och modeller. Det känns lite tjatigt att fråga varje gång :)

    SvaraRadera
  3. Hittade din blogg idag och är helt tagen :) Vad underbart att få vara barn i er familj. Inte en dag utan pyssel, eller hur? Min son, 3,5, gillade roboten jättemycket. Han började genast rita robotar på papper efter papper.

    SvaraRadera
  4. Terese: Skoj att kunna inspirera!
    med nål och tråd: :D
    Erika: Nu är ni smittade med robot-feber! Jo vi pysslar mycket, och A ritar varje stund hon kan.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin!!! Sån vill vi också göra, jag ska bara...
    Håller på att planer KALAS här hemma nu, stora tjejen fyller 5ÅR!!!! Hjälp, jag börjar bli gammal,fniss, vart har åren tagit vägen! Men Jag gillar nog kalas mest av alla i familjen så jag och tjejen planerar så det ryker ur öronen för att fylla 5, det är stort det! Så snart blir det färgglada bilder på min blogg med, så länge får jag nöja mig med dina vackra färger!
    Kram på dig fina du!/Tess

    SvaraRadera
  6. Thank you Lilla! I love this kind of paper toys!

    SvaraRadera
  7. Den är jättefin! Den ska vi absolut testa!

    SvaraRadera
  8. We have recommended you to our blog.
    We would like to know your opinion
    and thank you for your attention.
    Happy day. FLYKIT
    http://flykitenglish.blogspot.com.es/2013/04/your-own-robot.html

    SvaraRadera