15 september 2010

Pussel magneter

Trasiga leksaker som saknar delar, är inte roliga och leks heller inte med. När jag gick igenom en del leksaker här hemma hittade jag detta gamla pussel, som pappan hade som barn, men som någon hund har tuggat lite på och där faneren börjat ge upp i limningen. Men några bitar var fortfarande fina, så jag bestämde mig för att ge det nytt liv, som kylskåpsmagneter. Jag köpte ett ark självhäftande magnet, och klippte lämpliga bitar som jag limmade på baksidan av pusselbitarna. Jag valde självhäftande ark istället för små magneter som man själv limmar på, för om de skulle lossa, så är det mindre risk att lillebror sväljer dem. Också sett här.

Broken jigsaw puzzle gets a new life as fridge magnets. I used self-adhesive, easy to cut, magnet sheet to stick on the back of the pieces. I chosed this solution, instead of small magnets you glue on, because if they ever get off, littlebrother is less likely to swallow them. Also seen here.

9 kommentarer:

  1. Alltså, så himla smart! Och snyggt dessutom. För varje gång jag läser dina inlägg inser jag hur dålig fantasi jag har själv. Tack för att du finns och delar med dig!

    SvaraRadera
  2. ha we made it too :)
    see: http://mushandmade.blogspot.com/2010/07/sorry.html

    SvaraRadera
  3. Fiffitg,en till sak jag vill göra!! :)

    SvaraRadera
  4. Återvinning är ju alltid fantastiskt, vilken bra idé. Detta ska jag komma ihåg!

    SvaraRadera
  5. Once more, a very nice idea! And today we started with our planet ... on the weekend we will color it :) If you like, have a look at the lingonsmak blog. Nice evening, Katrin

    SvaraRadera
  6. Me love.. Vi gjorde oxå fina magneter. Önskar att jag hittade massa fina retro pussel http://badankor.blogspot.com/2009/02/pyssla-om-pussel.html

    SvaraRadera
  7. these are really sweet. we made some out of ordinary, "puzzle-shaped" puzzle pieces some time ago, mut these look even cooler. must try!

    SvaraRadera
  8. Camilla: De fungerar fint både som magneter, men också till lek. Fantasi, tja, alla blir vi ju inspirerade av något eller någon!
    MUS: I love your cars!
    C.Tvillingmamma: Lätt pyssel!
    Förskoleburken: Svårt att slänga sånt som är fint, men söndrigt, och roligt att kunna göra något av det.
    Lingonsmak: I am so happy to hear about your planet! Can not wait to seeing it.
    badanka: Fast dina var ju också fina!
    Heli: Ah, but puzzle shaped must be fun to play with!?

    SvaraRadera
  9. Mahtavia, tästä nappaan joululahjaidean!

    SvaraRadera