27 november 2010

Klädnype-gubbar till granen

Julgrans dekorationer av klädnypor i trä. Man tar bort metallfjädern i klädnypan, och limmar ihop de två delarna med baksida mot baksida. En liten tändsticka (utan huvud) limmas fast på tvären i det lilla hålet som bildas, och kom ihåg att limma fast en ögla att hänga dem i, det glömde jag, så jag fick limma på den i efterhand. Vi grundade dem med vit hobbylack, de fick torka, och så målade vi kläder på dem. Ansikte och detaljer ritade vi med permanent tusch. Jag glömde upphängningen, så den gjorde jag av ett snöre och en pärla som limmades på huvudet på gubben.
Se också dessa.

Christmas tree decorations from a clothespin. You remove the feather, and glue the two pieces together back to back. Put a headless match into the hole and you get arms. Remember to add a piece of ribbon for hanging, I forgot, and had to solve it afterwards. We painted them with hobby paint and permanent marker.
And have a look at these.

21 kommentarer:

  1. no, that is really one your best ideas!!!! I love those guys :) have a wonderful weekend, lilla a :)

    katrin

    SvaraRadera
  2. Great! Thank´s for sharing this wonderful idea. I want these guys, too.

    SvaraRadera
  3. I`ll make some too!
    They look cute :)

    SvaraRadera
  4. Klockrent!
    Jag är så himla imponerad av er;)
    /Lina

    SvaraRadera
  5. Thank you everybody! I am glad you liked it!

    SvaraRadera
  6. Så otroligt fina! Är imponerad! :)

    SvaraRadera
  7. This is a great idea! Brilliant!

    SvaraRadera
  8. what cute project, I love this great idea !
    it's always a pleasure to visit your blog

    SvaraRadera
  9. Tack! Thank you! I am so happy for you taking your time to visit and comment.

    SvaraRadera
  10. Vilka goa gubbar. Jag länkar till mönsterarkivet! :)

    SvaraRadera
  11. Mysiga gubbar till granen! Tack för att du delar med dig med så fina step-by-step bilder. Hittade hit via Mönsterarkivet. Kanske blir detta dagens pyssel. Om jag nu har någon hobbyfärg hemma.

    SvaraRadera
  12. med nål och tråd: Så fint, tack!
    Annette: Man kan säkert måla med annan färg också, men det är fint med just heltäckande färg. Jag är glad för att höra att du tycker om mina instruktions bilder, jag försöker (lyckas kanske inte alltid) göra bilderna självförklarande, då jag själv tycker det är svårt att läsa sig till hur man gör.

    SvaraRadera
  13. I added a link for your cute "Little Clothespin Men" to the Clothespin Christmas Ornaments page on my site. You can find it here:

    http://www.craftlinky.com/clothespin-christmas-ornaments.html

    SvaraRadera
  14. Your super peg craft inspired us to make something similar. I have linked back to you here:
    http://www.love-and-lollipops.blogspot.com/2013/03/fun-with-humpty-dumpty.html

    Take care, Georgia

    SvaraRadera
  15. super et bien imaginé
    amicalement
    www.frifricreations.canalblog.com

    SvaraRadera
  16. sympa et bonne idée

    SvaraRadera